Medical Taping

Gekleurde sporttape op armen en benen, we zien het steeds vaker bij sporters. Ook bij niet-sporters wordt dit zogenaamde medical tape steeds vaker toegepast. Waarom eigenlijk?

De achterliggende gedachte hierbij is dat spieren niet alleen invloed hebben op de bewegingen van het lichaam, maar bijvoorbeeld ook de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur beïnvloeden. Als de spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren echter ondersteund worden met deze speciale elastische tape, zal dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

Werking

Het principe is activeren in plaats van fixeren met daarbij behoud van de volledige functionaliteit van de spieren. De elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid zorgt ervoor dat er een liftend effect uitoefent op de opperhuid. Hierdoor ontstaat een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af en de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Door gebruik te maken van verschillende tapetechnieken, kunnen diverse effecten bereikt worden. Een belangrijk effect is het stimuleren van het zelf genezend vermogen van het lichaam.

Door het continu stimuleren van het natuurlijk genezingsproces van het lichaam zelf, in combinatie met het meerdere dagen kunnen dragen van de tape, zorgt de tape voor een unieke '24-uurs per dag' behandeling. Gevolg: een afname van de pijn en een sneller herstel.

Wanneer toe te passen?

• (Na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie- en kuitklachten.
  • Te slappe spieren kun je stimuleren en te gespannen spieren ontspannen.
  • Preventief toepassen om spieren en gewrichten bij overbelasting te beschermen.
  • De beweegelijkheid van gewrichten verandert direct bij juiste toepassing.
  • Verminderen van ontstekingen.
  • Verminderen van klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem en bloeduitstortingen.
  • Er zijn speciale technieken voor het behandelen van lymfoedeem en hematomen.
  • Correctie van de lichaamshouding of standverandering van een gewricht.
  • Direct invloed op het endogene en analgetisch systeem (pijndemping).
  • Bestrijding van (spannings) hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel.
  • Verbetering van het bewegingsgevoel in het lichaam.

Soort tape

Wij maken gebruik van CureTape. Deze heeft dezelfde rekbaarheid als de huid, is erg dun en plakt goed. Het is daarbij ventilerend, huidvriendelijk, vochtbestendig en anti-allergisch. In tegenstelling tot de ouderwetse stugge tapemethode, die vaak werd gebruikt om de bewegingsvrijheid van een spier of gewricht in te perken, bereikt deze tapemethode juist een “vergroting van de mobiliteit/beweeglijkheid” door functieverbetering.

Hoe lang blijft het zitten?

Afhankelijk van de gebruikte techniek en de huid kan de tape tussen de vier en tien dagen blijven zitten. In die tijd kun je er alles mee doen: sporten, douchen en zelfs zwemmen! De tape is ademend en voert vocht af, dus hij veroorzaakt ook geen weke huid onder de tape. Uiteraard is het zo, dat intensief gebruik de duur verkort.

Kosten

Medical taping valt onder fysiotherapie. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, wordt deze behandeling daar uit vergoed. Mocht het zo zijn dat er vaker getaped moet worden, dan zal de therapeut u verzoeken een eigen rol te kopen. Uw behandelend fysiotherapeut kan u daar alles over vertellen.

U kunt hiervoor bij al onze fysiotherapeuten terecht.