Handtherapie

Handtherapie is een combinatie van fysiotherapie en ergotherapie. Het is speciaal gericht op de revalidatie van problemen aan uw hand, pols en/of arm. Omdat de botten, banden en spieren van de hand en onderarm zeer nauw met elkaar verbonden zijn, kan een schijnbaar klein letsel aan uw hand of onderarm al moeite geven met bewegen. Het kan u dus belemmeren bij handelingen in uw dagelijks leven.

Gerichte aanpak

Een handtherapeut is een therapeut die speciaal geschoold is voor de behandeling van klachten aan de hand en arm. Dankzij een gerichte aanpak en de specifieke kennis krijgt u de optimale behandeling en begeleiding waarbij de hersteltijd zo kort mogelijk wordt. Deze behandeling bestaat vaak uit uitleg over de aandoening of operatie, adviezen over de herstelperiode, spalktherapie, oefentherapie ter verbetering van de mobiliteit, krachtoefeningen en opbouw naar normaal dagelijks functioneren van de hand.

Samenwerking met de handchirurg

De handtherapeut werkt altijd goed samen met de handchirurg: in dit gebied is exacte informatie over de belastbaarheid van het weefsel noodzakelijk om een goed beleid te bepalen en zodoende te komen tot een optimaal herstel.

Wanneer is handtherapie nodig?

• Conservatief behandelde pols-, hand- en vingerletsels, zoals fracturen, gewrichtsdistorsies, volaire plaatletsels, luxaties, en peesrupturen (mallet finger, centrale slipletsel).
  • Chirurgische ingrepen bij fracturen, pees-, gewrichts- en zenuwletsels, chronische tendovaginitiden, carpaal tunnel syndroom, M. Dupuytren, crushletsels, amputaties, replantaties en (huid)transplantaties.
  • Overbelastingsklachten (bijvoorbeeld epicondylitis lateralis, M. Quervain, trigger finger) en neuropraxieën (bijvoorbeeld carpaal tunnel syndroom).
  • Overige aandoeningen zoals degeneratieve gewrichtsaandoeningen (artrose, reumatoïde arthritis), neurologische aandoeningen, (onbegrepen chronische) polsklachten en complex regionaal pijn syndroom.

Onze handtherapeuten werken onder anderen samen met de orthopeden en de reumatologen van de Maartenskliniek Woerden en de chirurgen van het St. Antonius ziekenhuis Woerden.

Max Hartvelt