Manueel therapie

Manuele therapie is geschikt voor klachten die gepaard gaan met het minder goed kunnen bewegen van een gewricht. De manueel therapeut probeert de veranderde beweeglijkheid in en om een gewricht te herstellen.

U kunt klachten in de wervelkolom of ledematen krijgen wanneer gewrichten niet goed functioneren. Dergelijke stoornissen van het gewricht worden ook wel ‘functiestoornissen' genoemd. Vaak is een kortere of langere overbelasting van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam.

Zacht trekken en duwen

Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen. Meestal is zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende. Soms vult de manueel therapeut deze behandeling aan met gedoseerde impulstechnieken. Daarbij hoort u soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

Voor welke klachten is manuele therapie geschikt?

Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in gewrichten, kunnen de manueel therapeuten positief beïnvloeden. Daarbij kunt u denken aan:

• Hoofd- en nekpijn
  • Nek- en schouderklachten die eventueel doortrekken tot in de armen
  • Rugklachten hoog in de rug met rib en borstpijn; lage rugklachten, die eventueel doortrekken tot in de benen
  • Bepaalde vormen van duizeligheid
  • Kaakklachten, eventueel in combinatie met nekklachten

Of manuele therapie ook uw klacht kan verhelpen, moet blijken tijdens het onderzoek bij de eerste behandeling.

Manueel therapeuten