Duizeligheid en BPPD

Fysiotherapie bij vestibulaire (draai)duizeligheid

Duizeligheid komt veel voor. Het is voor patiënten erg vervelend en het kan iemand erg beperken in het dagelijks leven. Duizeligheid kan meerdere oorzaken hebben; lage bloeddruk, medicatie, gespannen nek- en kauwspieren, slijtage, schade of een ontsteking aan het evenwichtsorgaan. Er zijn dus verschillende vormen van duizeligheid.

BPPD (Benigne Paroxismale Postitie Duizeligheid)

Deze vorm van duizeligheid wordt ook wel draaiduizelighied genoemd. Deze duizeligheid kenmerkt zich doordat het opkomt bij bewegingen van het hoofd. Zoals bij bukken, omhoog kijken, gaan liggen, omdraaien in bed of juist bij opstaan. Deze vorm van duizeligheid duurt meestal niet lang, een aantal seconden tot minuten. Deze duizeligheid komt best vaak voor en is over het algmeen goed te behandelen.

Neuritis Vestibularis

Bij neuritis is er sprake van een ontsteking aan de zenuw van het evenwichtsorgaan. Als gevolg hiervan is er gedeeltelijke of volledige uitval van een evenwichtsorgaan. U voelt zich dan behoorlijk duizelig met soms bijkomende misselijkheid. Dit kan een paar dagen duren. Daarna kunt u er toch nog wat last van hebben (restklachten) en deze zijn met vestibulaire habituatie training te behandelen.

Ziekte van Ménière

De ziekte van Ménière kenmerkt zich door duizeligheid, verminderd gehoor en soms oorsuizen of een vol gevoel in het oor. De aanvallen van duizeligheid kunnen minuten, uren of dagen duren en meestal bent u daarbij misselijk. Aan de aanvallen zelf is, naast medicatie, meestal niet veel te doen maar door training in de periode tussen de aanvallen door kunnen we meestal wel de evenwichtfunctie en balans verbeteren zodat u zich tussentijds wel beter en stabieler voelt.

Cervicogene Duizeligheid

Deze duizeligheid komt door een vorm van bewegingen van uw nek. U voelt zich licht in uw hoofd en onstabiel. Pijn in de nek, misselijk of wazig zien komen daarbij regelmatig voor. De duizeligheid kan minuten tot uren duren. Behandeling van deze duizeligheid zal zich richten op verbeteren van de nekfunctie (vaak in samenwerking met de manueeltherpeut) en verminderen van spierspanning in dit gebied.

Behandeling duizeligheid

De behandeling van duizeligheid hangt af van het soort duizeligheid dat u heeft. Bij het eerste consult wordt door middel van vragen(lijsten) en verschillende onderzoeken gekeken wat er aan de hand is –u kunt hierbij duizelig worden-. Daarna wordt er met u besproken wat de therapeut voor u kan doen en wat u zelf thuis kunt doen.

U kunt met en zonder verwijzing voor deze klachten naar de fysiotherapeut.

Annemiek Vonk

Jeannette van Leeuwen