Claudicatio intermittens / Looptherapie bij etalagebenen

Heeft u pijn met lopen en moet u even stilstaan zodat het weer overgaat? Misschien heeft u wel last van etalagebenen (claudicatio intermittens). In Nederland heeft zo'n 19.1% van de bevolking deze klachten.

Wat zijn etalagebenen?

Etalagebenen is een vaatziekte: slagaderen in het been zijn vernauwd. Slagaderen zijn bloedvaten die zuurstofrijk bloed vervoeren. Tijdens het lopen hebben de beenspieren extra zuurstof nodig. De slagaderen brengen het zuurstofrijke bloed naar uw been.

Wanneer u een eindje gaat lopen, krijgen de beenspieren te weinig zuurstof door de nauwe slagaderen. Daardoor krijgt u pijn in uw been. Als u dan even stilstaat, komen de spieren tot rust. De bloedstroom kan dan het zuurstof weer aanvullen waardoor de pijn verdwijnt. Omdat mensen vaak even voor een winkelruit staan tot de pijn minder is, noemen we het "etalagebenen". Patiënten met etalagebenen kunnen door de vernauwde of afgesloten slagaderen in hun benen maar een beperkte afstand lopen.

Helpen om door te lopen

Looptherapie komt erop neer dat de patiënt op het moment dat hij pijn krijgt bij het lopen niet stopt, maar doorloopt totdat het echt niet meer gaat. Door dit minimaal drie maal per dag te herhalen, traint de patiënt om de loopafstand te vergroten. De begeleiding van een fysiotherapeut helpt patiënten om 'door de pijn heen te lopen'. Zo is de loopafstand in sommige gevallen aanzienlijk te vergroten en kan een operatie uitgesteld of zelfs voorkomen worden.

Onderzoek

Overal in het land zijn inmiddels regionale netwerken voor looptherapie: fysiotherapeuten begeleiden patiënten met symptomatisch perifeer arteriaal vaatlijden (s.P.A.V.) bij het 'door de pijn heen lopen'. Dankzij de netwerken is er nu goede looptherapie voor patiënten met sPAV dichtbij huis. Alle fysiotherapeuten die meedoen, hebben speciale nascholing gehad die voldoen aan strenge criteria.

Vergoeding

Het is nu mogelijk dat een huisarts een chronische verwijzing looptherapie bij etalagebenen voorschrijft. Voor meer informatie over vergoedingen kunt u het beste contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

Locatie

We behandelen deze klacht op de locatie Snel & Polanen.

Aanmelding/ meer informatie

Voor een afspraak en/of meer informatie belt u ons secretariaat (0348-724700). U vindt ook meer informatie op www.etalagebenen.nl.

Eline Duurkoop

> Mark van Veenendaal